Bayangkan situasi ini ; seorang wanita mengandung, seorang lagi adalah lelaki dewasa berbadan gempal dan yang terakhir adalah seorang kanak-kanak 4 tahun. Kesemuanya demam. Anda sebagai seorang Doktor. Adakah anada akan memberi ubat yang sama atau ubat yang berlainan mengikut kesesuaian pesakit?
Mungkin kita telah ada jawapannya dan mungkin ragu-ragu oleh itu mari kita lihat bagaimana Nabi Muhammad s.a.w dalam situasi sebegini. Diriwayatkan dari al-Bara Bin Azib, dia berkata;
Nabi s.a.w pernah menyampaikan khutbah kepada kami pada Hari Raya Iedul Adha. Setelah Solat Ied, baginda bersabda;
'Barangsiapa melakukan solat seperti cara solat kami dan berkorban seperti cara berkorban kami, bererti korbannya sah. Namun, barangsiapa berkorban sebelum solat, maka (korban) itu tidak sah, dan tidak ada korban baginya'
Abu Burdah Bin Niyar, pakcik al-Bara bertanya;
'Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku menyembelih kambingku sebelum solat. Aku mengetahui bahawa hari ini adalah hari makan dan minum, dan aku senang jika kambingku adalah binatang yang pertama kali disembelih di rumahku. Kerana itu, aku menyembelih kambingku dan memakannya sebelum aku mendatangi tempat solat'
Nabi Muhammad s.a.w menjawab;
'Kambingmu hanyalah kambing daging'
Abu burdah kembali bertanya;
'Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami memiliki seekor kambing betina yang belum genap setahun yang lebih aku cintai daripada dua ekor kambing dewasa, apakah ia sah untuk aku korbankan?'
Baginda menjawab;
'Ya, namun ia tidak sah bagi siapapun setelahmu'
[Sahih Bukhari, Kitab al'Iedain', Bab 'al-Akl Yauman Nahr', No Hadis 955 (II/447-448)]
Sebagaimana yang kita ketahui bahawa anak kambing yang usianya belum setahun adalah tidak sah untuk dikorbankan tetapi Nabi Muhammad s.a.w mengubah fatwanya terhadap Abu Burdah berdasarkan pertimbangan situasi dan keadaannya ketika itu.
Al Hafiz Ibn Hajar al Asqalani menjelaskan; 'Apabila seorang mufti dapat membaca tanda-tanda kejujuran/ketulusan niat dari orang yang meminta fatwa, maka dia boleh memberikan fatwa yang MEMUDAHKAN orang tersebut. Ertinya, seandainya ada dua orang yang meminta fatwa darinya mengenai satu permasalahan serupa, maka dia boleh memberikan fatwa yang berbeza sesuai dengan situasi dan keadaan masing-masing
[Fathul Bari (II/448)]
Dapat kita lihat bahawa Nabi Muhammad s.a.w telah menunjukkan kepada umatnya cara untuk memberi nasihat dan fatwa bagi menyelesaikan masalah setiap individu sebagaimana sabda baginda;
'Sesungguhnya Allah tidak mengutuskan untuk mempersulit atau memberat, melainkan sebagai seorang pengajar yang memudahkan'
[Sahih Muslim]
Oleh itu wahai sahabat yang dirahmati Allah sekalian, ingatlah sabda Nabi Muhammad s.a.w ini;
'Permudahkan dan jangan menyusahkan. Gembirakanlah dan jangan menakutkan'
[Sahih Bukhari]
p/s Jadi, sudahkah anda sebagai 'Doktor' tahu bagaimana untuk memberikan ubat kepada tiga 'pesakit' tadi? Kita semua adalah 'Doktor' oleh itu jadilah seorang 'Doktor' yang menyampaikan khabar gembira dan bukannya menakut atau menyusahkan 'pesakit'... Berikan 'dos ubat' yang bersesuaian ya... {[:-)=
Jangan jadi DOKTOR macam ini sudah....
"Doktor, ni nak cabut gigi ke nak cabut kepala?"