Life of a Reverted Muslim

"O believers enter into Islam completely and do not follow the footsteps of Shaitan, surely he is your clear-cut enemy. If you falter after receiving the clear-cut message, then keep in mind that Allah is Mighty, Wise. Are they waiting for Allah to come down to them in the shadow of clouds, along with the angels, and make His decision known? Ultimately all matters will be presented to Allah for decision"
(Surah Al-Baqara, Ayah 208-210)


Monday, July 16, 2012

Saya muallaf, kena puasa penuh juga ke…???





Salah satu dilemma yang kerap dihadapi oleh mereka yang baru kembali kepada Islam dan juga mereka yang berhadapan dengan muallaf ialah – puasa di bulan Ramadhan. Puasa pada bulan Ramadhan merupakan Rukun Islam ke-3 yang diwajibkan ke atas semua Muslim namun, bagaimana pula dengan mereka yang baru kembali kepada Islam dan masih belum kuat Imannya?

Muallaf di dalam dilema kerana mereka dihujani dengan pelbagai hukum-hakam yang menakutkan seperti;

“You mesti puasa tahu. You sudah Muslim sekarang. Kalau tak puasa nanti Jabatan Agama islam tangkap you.”

“Puasa itu adalah satu kewajipan dan kita yang sudah dewasa ini takde alasan untuk tidak berpuasa penuh. Anak saya yang berumur 10 tahun pun boleh takkan you tak boleh?”

 "Saya pun boleh puasa penuh tau. Tanya papa saya, Ikhwan Ng"

Mungkin ada banyak lagi kata-kata yang menakutkan para muallaf dan bukannya memberi dorongan.

Anda mungkin bertanya,  

‘Habis tu, macam mana? Kena puasa penuh juga ke? Kalau saya tak makan 4 jam ah, tangan sudah mengeletar apatah lagi lebih dari 12 jam. Mati ohhhh”

Jawapan saya kepada muallaf dan juga para pembimbing muallaf, ingatlah firman Allah SWT yang bermaksud;

“Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah.”
[An-Nisa’a 4:28]

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.”
[Al-Baqarah 2:286]

Serta sabda Rasulullah s.a.w;

Apa yang telah kularang kamu mengerjakannya hentikanlah . Dan apa yang  ku perintahkan kamu mengerjakannya, lakukanlah SEHABIS DAYAMU.  Sesungguhnya umat yang sebelum kamu binasa kerana mereka banyak tanya dan banyak debat terhadap nabi nabi mereka.
[Sahih Muslim
]


"Sesungguhnya agama itu mudah, dan tidaklah seseorang itu mempersulitkan agama melainkan dia sendiri dikalahkan ....... "  
[Sahih Bukhari]
 
Oleh itu, ingatlah para dai’e sabda Nabi Muhammad s.a.w ini;

“Sesungguhnya Allah Swt. tidak mengutusku untuk mempersulit atau memperberat, melainkan sebagai seorang pengajar yang memudahkan.” 
[Hadith riwayat Muslim]
 
“Permudahkanlah dan Jangan Menyusahkan, Gembirakanlah dan Jangan Menakutkan.”
[Sahih Bukhari]

 

Wahai muallaf, berpuasalah sedaya yang mungkin dan buat apa yang termampu. Ada yang mengambil masa sehingga sepuluh tahun untuk dapat berpuasa penuh jadi yang paling penting, enjoy your 1st ever Ramadhan as Muslim and do your best… Allah Maha Mengetahui dan Maha Pengampun….

Tapi, janganlah setelah sepuluh tahun masih muallaf kot.... Dah kena panggil mukallaf dah kalau dah faham serta amalkan fardhu ain...

p/s Puasa, puasa juga tetapi apa hikmah berpuasa??? Hmmm... InshaAllah, akan datang... 


No comments:

Post a Comment

Thanks for visiting my blog and take some time off to read and May it benefit everyone. Everything that is good come from Allah and for every shortcoming come from me. I appreciate all your criticism, suggestion and comment. No permission needed to share as all belong to Allah. Jazakallahu Khaira (May Allah Reward You with Good) for your time and comment....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...