Life of a Reverted Muslim

"O believers enter into Islam completely and do not follow the footsteps of Shaitan, surely he is your clear-cut enemy. If you falter after receiving the clear-cut message, then keep in mind that Allah is Mighty, Wise. Are they waiting for Allah to come down to them in the shadow of clouds, along with the angels, and make His decision known? Ultimately all matters will be presented to Allah for decision"
(Surah Al-Baqara, Ayah 208-210)


Friday, July 20, 2012

Lafaz Niat..??? Susahnya Nak Solat...



Dahulunya ketika saya mula-mula memeluk Islam, saya diajar untuk melafazkan niat dengan permulaannya ‘Usolli’ atau dalam Bahasa Melayu ‘Sahaja Aku Tunaikan Solat Subuh Dua Rakaat Tunai Kerana Allah Taala’…

Saya pun apa lagi. Bukan main susah nak hafal sampai kadang-kadang give up nak solat sebab terlupa susunan lafaz niat. Apa tidaknya. Bayangkan kalau saya solat seorang kena hafal 5 lafaz berbeza dan almaklumlah masih baru, kadang-kadang terlupa Zohor dulu ke atau Asar dulu dan berapa rakaat. 

Itu baru solat keseorangan dan bagaimana dengan solat berjemaah??? 5 lagi lafaz niat berlainan..!!! Waduh-waduh.. pening kepada saya…  Sudahlah kena hafal al-Fatihah dan bacaan dalam solat, ini lagi lafaz niat yang pelbagai dan lafaz niat mandi wajib & berwuduk. Meh, disenaraikan lafaz niat yang ‘wajib’ saya hafal dulu dan tengok korang pening tak kalau baru memeluk Islam dah kena hafal macam-macam dan bukan diajar mengenal Allah dulu;

Lafaz Niat Wuduk
Lafaz Niat Mandi Wajib
Solat Subuh (Keseorangan)
Solat Zohor (Keseorangan)
Solat Asar (Keseorangan)
Solat Maghrib (Keseorangan)
Solat Isyak (Keseorangan)
Solat Subuh (Berjemaah)
Solat Zohor (Berjemaah)
Solat Asar (Berjemaah)
Solat Maghrib (Berjemaah)
Solat Isyak (Berjemaah)
Solat Musafir (Jamak Takdim)
Solat Musafir (Jamak Takhir)

Fuyooo…!!! 14 Jenis lafaz niat nak kena hafal masa baru memeluk Islam dulu.. Ustaz yang ajar saya masa kursus fardhu ain dulu bagitau saya - ‘Islam Itu Mudah’ tapi bila setakat lafaz sudah 14 saya berkata dengan diri saya ‘Ini baru lafaz niat wohh. Belum lagi lain-lain. Macam mana la…Belum masuk solat sunat lagi’. 


Kadang-kadang sampai berapa kali saya kena takbir baru dapat lafaz niat yang betul tapi nasib baiklah kalau solat berjemaah orang di sebelah saya tu pun kena takbir beberapa kali so saya rasa lega sebab bukan saya seorang je... hehe...

Kalau setakat  yang wajib sudah 14 lafaz, sorry la nak solat sunat… berapa lagi mau ingat kalau solat sunat…??? So time tu memang takdelah saya nak buat solat sunat ke apa sedangkan yang wajib sudah terkapai-kapai nak hafal lafaz niatnya… Tetapi, Alhamdulilah selepas saya mula betul-betul belajar dan kaji mendalam lagi, ini antara penemuan saya melalui pembacaan dan pembelajaran saya yang singkat;

“Tiap-tiap amal perbuatan tidak lain adalah berdasarkan niat
dan balasan bagi setiap amal manusia sesuai dengan apa yang diniatkan….”
[Sahih al-Bukhari]

Dari Aishah dia berkata

“Sesungguhnya Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam membuka solatnya dengan Takbir.”
[Sahih Muslim]


Apa kata Imam Syafie r.h yang Ustaz saya dulu bagitau, Malaysia bermazhab Syafie dan ikut pendapatnya..

“Siapa yang pandai membaca takbir, niscaya tidaklah dia memulakan solatnya melainkan dengan takbir itu sendiri dan takbirnya ialah Allahu Akbar.”
[al-Umm (Kitab Induk) (edisi terjemahan oleh Prof. TK. H. Ismail Yakub, Victory Agencie, Kuala Lumpur, 1989), jld.1, ms. 241]


Apa pula kata tokoh mazhab Syafie? Imam Nawawi r.h berkata;

"Pendapat yang mengatakan sunat melafazkan niat adalah kesilapan. Sebenarnya, maksud kata-kata Imam Syafie 'menyebut' ialah lafaz takbiratulihram."
(Rujuk al-Majmu', al-Nawawi, jil. 3, ms. 243 dan Ta'aalim, al-Syeikh Bakr Abu Zaid, ms. 100)

Seorang lagi tokoh Mazhab Syafie iaitu Imam al-Sayuti r.h berkata;

“Daripada bid’ah (yang saiyyah) itu: “Was-was dalam niat solat. Itu bukan daripada perbuatan nabi s.a.w. dan para sahabah baginda. Mereka tidak pernah melafazkan sedikit pun niat solat melainkan hanya (terus) takbir. Allah telah berfirman:
(maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik)”
[Al-Sayuti, Al-Amr bi al-Ittiba’ wa al-Nahy ‘an al-Ibtida’, m.s. 25, Beirut; Dar al-Fikr al-Lubnani]


Pernah Abu Daud bertanya kepada Imam Ahmad r.h.:

"Adakah terdapat lafaz tertentu sebelum takbir?” Dia menjawab: “TIDAK."  
[Masaail al-Imam Ahmad, ms. 31 dan Majmu' al-Fatawa, jil. 22, ms. 28]
 

Manakala dalam Kitab Fikih Sunnah Sayid Sabiq, saya terjumpa yang ini;

"Ungkapan-ungkapan (lafaz niat - pen) yang dibuat-buat (direka – pen) dan diucapkan pada permulaan bersuci (wuduk) dan solat ini, telah dijadikan oleh syaitan sebagai arena pertarungan bagi orang-orang yang diliputi was-was, yang menahan dan menyiksa mereka dalam lingkaran tersebut, dan menuntut mereka untuk menyempurnakannya. Maka anda lihat masing-masing mereka mengulang-ulanginya dan bersusah-payah untuk melafazkan padahal sedemikian itu sama sekali tidak termasuk dalam ibadah solat"
[Fikih Sunnah, Sayid Sabiq, jilid 1 ms 286]


Fuhhh… Lepas saya dah terjumpa dan terbaca semua ini, lega hati… Solat dan ibadah sudah menjadi mudah bagi saya dan rakan yang lain. Pernah ahli NGO saya didatangi seorang muallaf wanita lalu dia berkata;


Muallaf Wanita : “Saya dah lama tak solat”
Rakan               : “Kenapa tak solat? Awakkan suka pada Islam sebab itu awak memeluk 
                             Islam”
Muallaf Wanita : “Saya tak boleh ingat lafaz niat. Banyak sangat dan saya keliru”

Selepas itu, rakan saya menerangkan kepadanya perihal tentang lafaz niat dan muallaf wanita itu berkata;

“Inilah keindahan Islam yang menjadikan saya tertarik untuk memeluk Islam. Mudah dan tidak membebankan”

Mungkin pembacaan saya yang terhad dan jahil ini hanya mampu menampilkan beberapa dalil di atas. Jikalau anda ada sebarang informasi yang menarik, silalah berkongsi dengan saya. Saya suka belajar dengan berkongsi ilmu dan bertukar-tukar pendapat…

Apa-apapun, Selamat Berpuasa dan menyambut kedatangan Ramadhan al-Mubarak… Tak payah lafaz niat kot….



2 comments:

  1. masa kecik-kecik saya pun macam tue..siap ada peperiksaan lagi, sila tuliskan niat solat zohor beserta dengan makna..(3 markah) kena tulis dalam bahasa jawi pula tu, bila dah besar dengar ceramah -ceramah daripada ustaz dan ustazah rupanya senang aje..seorang ustaz pernah berkata pada kami "niat tu adalah lintasan hati, "sebenarnya saya nak solat zohor ni", itu pun dah dikira niat, "memang senang pun..;-)

    ReplyDelete
  2. Anak2 saya tak pandai sangat bahasa melayu, jadi nya saya minta mereka niat Ya Allah here is my 4 rakaat Zuhur/Asar/etc prayer. Jumpa opah mereka pengsan nak jawab hehehe

    ReplyDelete

Thanks for visiting my blog and take some time off to read and May it benefit everyone. Everything that is good come from Allah and for every shortcoming come from me. I appreciate all your criticism, suggestion and comment. No permission needed to share as all belong to Allah. Jazakallahu Khaira (May Allah Reward You with Good) for your time and comment....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...