Ada
 beberapa buah buku yang disebarkan dengan agak meluas dalam masyarakat 
memuatkan kisah Sayyidina Umar r.a kononnya telah membunuh seorang anak 
perempuan dengan menanamnya hidup-hidup, seperti buku Sepuluh Sahabat 
Dijamin Ahli Syurga oleh Muhammad Ali Quthub, terbitan Pustaka Nasional 
Pte. Ltd (1984), ms. 50-51. Terdapat juga dua artikel yang disiarkan di 
dalam akhbar Harakah. Satunya disiarkan sebagai bahan bacaan untuk 
kanak-kanak di ruangan BESTARI (Harakah, 18 Disember 1998), dan satu 
lagi artikel hasil penyelidikan satu kumpulan yang memakai nama ILHAM 
(Harakah, 30 Nov. 1998). Kedua-duanya memuatkan cerita yang sama dengan 
sedikit perbezaan ibaratnya.
Jika
 cerita yang seperti itu disiarkan oleh musuh Islam tentu sekali tidak 
ada maksud lain lagi bagi mereka selain untuk memburuk-burukkan imej 
Sayyidina Umar r.a sebagai sahabat karib Rasulullah (s.a.w) dan khalifah
 agung umat Islam.
Cerita
 yang seperti ini jika disebarkan oleh kalangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah,
 pada pandangan penulis ada dua kemungkinan yang mendorong mereka 
menyebarkannya. Pertama, kerana jahil dan kedua adalah kerana menganggap
 kisah ini berlaku sewaktu Sayyidina Umar r.a berada di zaman jahiliah.
Apa
 peliknya andaikata semasa jahiliah itu Sayyidina Umar r.a telah 
melakukan demikian! Selain itu bukankah ini menunjukkan kehebatan Islam?
 Dengan kemampuannya yang luar biasa dalam mengubah dan membentuk 
peribadi manusia sehingga manusia yang sekejam Umar r.a itu pun setelah 
memeluk Islam menjadi sebaik-baik manusia malah pemimpin Islam contoh 
untuk umat Islam kemudian.
Bagi
 penulis tidak timbul soal kehebatan Islam dalam mengubah kehidupan 
manusia kerana ini telah pun terbukti melalui sekian banyak 
riwayat-riwayat yang sahih. Tetapi bagaimana dengan cerita kekejaman 
Sayyidina Umar r.a ini? Apakah kedudukannya? Adakah ia memang berasas 
atau ia hanya dongeng dan cerita rekaan semata-mata?
Alangkah
 berguna kepada para pembaca sekalian sekiranya penulis buku-buku dan 
artikel-artikel tersebutmengemukakan tempat rujukan kisah ini supaya 
amanah ilmiah yang mereka bawakan kepada orang ramai itu disampaikan 
dengan penuh tanggungjawab.
Kisah
 ini tidak akan dapat ditemui dan dikesan walaupun bayangnya di dalam 
kitab-kitab hadits atau kitab-kitab sejarah yang muktabar. Tentu sekali 
mulanya ia direka oleh musuh Islam tetapi sungguh malang sekali kita 
umat Islam hari ini kerana menerima apa saja yang disogokkan dalam 
bentuk cerita atau kisah-kisah sahabat padahal Rasulullah (s.a.w) telah 
pun bersabda yang bermaksud;
“Cukuplah seseorang itu menjadi pendusta apabila ia menceritakan apa saja yang didengarnya.” (Hadits Riwayat Muslim)
Tujuan
 penulis mengoreksi artikel-artikel ini tidak lain adalah untuk 
memelihara kesucian sejarah hidup sahabat Rasulullah (s.a.w), juga untuk
 memberi peringatan kepada umat Islam umumnya, pendakwah-pendakwah, 
penulis-penulis dan guru-guru agama khususnya supaya berhati-hati 
apabila membawa sesuatu kisah berhubung dengan Rasulullah (s.a.w) dan 
sahabat-sahabat Baginda (s.a.w) kerana mereka adalah cermin agama Islam.
Supaya
 lebih jelas kepada para pembaca, penulis putarkan kembali bahagian 
terpenting daripada kisah Sayyidina Umar r.a menanam hidup-hidup anak 
perempuannya (sebagaimana yang disiarkan di dalam akhbar tersebut). 
Begini ceritanya ...
“...
 Umar memejamkan mata. Anak itu ditendangnya masuk ke dalam lubang yang 
digalinya. la menangis. Umar tidak menghiraukannya. ... Umar menutupkan 
mata dan terfikir, “Oh! Anakku yang manis dan pintar. Mengapa kau 
dilahirkan sebagai perempuan?” la menangis. Tangannya gementar, tubuhnya
 menggigil. “Umar, jangan jadi pengecut,” tiba-tiba suara itu terdengar 
berulang kali di telinganya. Lalu sambil menahan kesedihannya, Umar 
meneruskan lagi menimbun pasir ke lubang tadi, sehinggalah anaknya itu 
menghembuskan nafasnya yang terakhir ...”
Selain
 kisah ini tidak terdapat di dalam kitab-kitab sahih dan muktabar, ia 
juga bercanggah dengan kaedah dirayah yang dipakai oleh ulama’ Islam 
dalam menilai sesuatu cerita.
Di antara alasan yang boleh dikemukakan ialah:
1.
 Tidak ada satu pun riwayat yang boleh dipertanggungjawabkan untuk 
membuktikan seorang pun daripada qabilah Quraisy pernah menanam anak 
hidup-hidup, apatah lagi untuk membuktikan Sayyidina Umar r.a membunuh 
anak perempuan sendiri.
2.
 Adat menanam anak perempuan hidup-hidup berlaku di kalangan 
setengah-setengah qabilah Bani Tamim dan Asad yang bimbangkan kepapaan 
menimpa mereka disebabkan anak-anak itu. (Mohd Tayyib an-Najjar, 
al-Qabasu al-Waddha’, ms. 78, Zakaria Bashier,The Meccan Crucible, ms. 
24).
Sebagaimana
 adanya riwayat menyebutkan Qais bin Asim, seorang pemimpin qabilah Bani
 Tamim yang kemudiannya memeluk Islam, telah mengaku menanam hidup-hidup
 8 orang anak perempuannya di zaman jahiliah,di sana terdapat juga 
riwayat menyebutkan seorang pemimpin dari qabilah yang sama telah 
menyelamatkan sekian ramai anak-anak perempuan daripada dibunuh oleh 
ibubapa mereka kerana takutkan kepapaan dengan membeli anak-anak 
perempuan itu.
Di
 antara pemimpin yang menonjol dalam usaha membasmi adat keji ini ialah 
Sa’sa’ah bin Naajiah, datuk kepada al-Farazdaq (seorang penyair Arab 
yang terkenal) dan Zaid bin Amar bin Nufail.
Sa’sa’ah
 telah membeli anak perempuan daripada kedua ibubapa mereka kemudian 
memelihara mereka hingga dewasa. Bilangan anak-anak perempuan yang 
dipeliharanya ialah 360 orang. (At-Thabarani dalam al-Mu’jamu al-Kabir, 
jilid 8, ms. 77). Sementara Zaid bin Amar bin Nufail pula tidak 
terpengaruh dengan masyarakatnya yang menyengutukan Allah (s.w.t) dengan
 sesuatu yang lain malah beliau mencari-cari kebenaran dan sedapat 
mungkin cuba mengesan serta mengamalkan saki-baki peninggalan agama Nabi
 Ibrahim (a.s). Beliau juga membeli anak-anak perempuan daripada ibubapa
 mereka lalu memeliharanya hingga dewasa. Kemudian beliau akan membawa 
anak perempuan itu kepada dua ibubapa masing-masing lalu berkata kepada 
mereka, “Jika kamu suka kepada anak perempuan kamu ini bolehlah kamu 
mengambilnya, atau kalau kamu tidak mahu biarlah anak-anak perempuan ini
 bersama saya.” (Bukhari, jilid 1, ms. 540.)
Zaid
 bin Amar bin Nufail bukan sahaja dari keluarga Sayyidina Umar r.a malah
 beliau merupakan sepupu Sayyidina Umar r.a sendiri. Adik perempuan 
Sayyidina Umar r.a menjadi isteri kepada anaknya Sa’id, manakala anak 
perempuan Zaid pula menjadi isteri Sayyidina Umar r.a sendiri. Takkanlah
 dalam keluarga yang terkenal dengan usaha-usaha suci menyelamatkan 
anak-anak perempuan daripada dibunuh oleh orang tua mereka, tiba-tiba 
seorang yang sangat menyerlah dan  terpenting di kalangan mereka melakukan perbuatan terkutuk ini dengan membunuh anak sendiri!
3.
 Setelah Mekah dibuka, Rasulullah (s.a.w) berbai’ah dengan 
perempuan-perempuan mukmin. Di antara ucapan Baginda (s.a.w) ialah: 
“Kamu tidak lagi akan membunuh anak-anak kamu.”  Hindun dengan spontan menjawab, “Kami memelihara mereka semasa kecil, apabila besar kamu pula yang membunuhnya.”
Peristiwa
 tersebut dicatatkan di dalam kitab-kitab hadits dan kitab-kitab sirah 
dengan jelas dan terperinci, kata-kata Hindun ini menunjukkan qabilah 
Quraisy tidak terlibat dengan adat yang keji ini.
Sabda
 Rasulullah (s.a.w) yang diriwayatkan oleh Imam Muslim juga membuktikan 
bahawa Quraisy tidak terlibat dalam pembunuhan anak-anak perempuan iaitu
 sabda Baginda (s.a.w) yang bermaksud;
“Sebaik-baik
 perempuan Arab ialah perempuan Quraisy. Mereka sangat penyayang 
terhadap anak-anak yatim sewaktu kecilnya dan mereka amat menjaga 
kedudukan dan harta benda suami.” (Sahih Muslim, jilid 16 ms. 81)
Apa
 ertinya pujian Nabi (s.a.w) mengenai sifat penyayang mereka terhadap 
anak-anak sekiranya mereka juga seperti qabilah-qabilah lain yang 
terlibat dengan adat membunuh anak? Sewaktu Nabi (s.a.w) diutuskan 
menjadi Nabi, Sayyidina Umar r.a ketika itu berumur 27 tahun. Anak-anak 
Sayyidina Umar r.a yang lahir sebelum Islam semuanya masih hidup. Mereka
 ialah Ummul Mukminin Hafsah, Abdullah bin Umar dan Abdul Rahman.
Dalam
 tradisi Arab, seseorang itu dikuniahkan dengan anak sulungnya. 
Sebagaimana kuniah Nabi kita (s.a.w) ialah Abu al-Qasim, kuniah 
Sayyidina Umar r.a ialah Abu Hafsin yang merujuk kepada Hafsah, anak 
perempuannya. Ini menunjukkan anak perempuan Sayyidina Umar r.a yang 
sulung ialah Sayyidatina Hafsah.
Perlu
 juga diperhatikan bahawa di sepanjang hayatnya, berapa ramaikah isteri 
Sayyidina Umar r.a dan juga hamba sahayanya di samping anak-anak beliau 
dengan mereka itu?
Kerana
 sejarah menyimpan semua maklumat isteri-isteri dan anak-anak Sayyidina 
Umar r.a, Imam Ibnu al-Jauzi dan lain-lain telah menyenaraikan 
isteri-isteri Sayyidina Umar r.a dan anak-anaknya serta hamba sahayanya.
 Beliau menulis, “Sayyidina Umar r.a mempunyai beberapa orang isteri dan
 mendapat ramai anak.” Isteri beliau ialah:
i.
 Zainab binti Maz’un. Zainab adalah saudara perempuan Utsman bin Maz’un 
yang terbilang di antara orang yang memeluk Islam di peringkat 
permulaan, juga merupakan saudara susuan Nabi (s.a.w). Dengan Zainab ini
 Sayyidina Umar r.a telah mendapat tiga orang anak iaitu Hafsah, 
Abdullah dan Abdul Rahman.
ii. Atikah binti Zaid bin Amar bin Nufail. Dengannya beliau mendapat seorang anak lelaki bernama ‘lyadh.
iii. Isteri yang ketiga ialah Jamilah binti Tsabit bin Aflah.  Dengannya beliau mendapat seorang anak lelaki bernama ‘Aasim.
v. Ummul Hakam binti al-Harits bin Hisyam. Dengannya beliau mendapat anak perempuan bernama Fatimah.
v. Ummul Kultsum binti Jarwal bin Malik. Dengannya beliau mendapat dua orang anak bernama Ubaidullah dan Zaid al-Akbar.
vi. Ummul Kultsum binti Ali bin Abi Talib. Dengannya beliau mendapat dua orang anak bernama Zaid al-Ashghar dan Ruqayyah.
vii.
 Daripada hamba sahayanya yang bernama Fukayyah dan Luhayyah juga 
Sayyidina Umar r.a telah mendapat anak. Dengan Fukayyah dia mendapat 
anak perempuan bernama Zainab dan dengan Luhayyah beliau mendapat anak 
bernama Abdul Rahman al-Ausath dan Abdul Rahman al-Ashghar.
Jadi anak-anak Sayyidina Umar r.a adalah seperti berikut:
Lelaki:
1. Abdullah
2. Abdul Rahman al-Akbar
3. Abdul Rahman al-Ausath
4. Abdul Rahman al-Ashghar
5. Zaid al-Akbar
6. Zaid al-Ashghar
7. Ubaidullah
8. ‘Aasim
9. ‘lyadh
Perempuan:
1. Hafsah
2. Ruqayyah
3. Fatimah
4. Zainab
Daripada
 isteri pertamanya Zainab binti Maz’un, Sayyidina Umar r.a hanya 
mendapat tiga orang anak iaitu Ummul Mukminin Hafsah, Abdullah bin Umar 
dan Abdul Rahman al-Akbar. Hafsah adalah anak sulungnya dengan Zainab 
binti Maz’un, sebab itulah beliau dikuniahkan dengan Abu Hafsin.
Pada
 ketika beliau memeluk Islam, beliau mempunyai hanya 3 orang anak ini 
sahaja. Kalau begitu anak yang manakah yang ditanam hidup-hidup oleh 
Sayyidina Umar r.a itu? Apakah namanya dan apakah nama ibunya? Kalaulah 
Sayyidina Umar r.a betul-betul tidak suka atau bencikan anak perempuan, 
kenapa pula beliau sanggup memakai kuniah Abu Hafsin?
Selain
 daripada alasan yang disebutkan tadi, adakah logik Sayyidina Umar r.a 
baru mengetahui jantina sebenar anaknya hanya setelah anak itu berumur 4
 tahun?
Mungkin
 juga orang yang mula-mula menyebarkan kisah ini terkeliru dengan 
riwayat Wadhin yang dikemukakan oleh Imam Daarimi di dalam Sunannya, 
atau mungkin ia pura-pura terkeliru.
Riwayat
 itu menyebutkan bahawa ada seorang lelaki mengadap Rasulullah (s.a.w) 
lalu dia berkata, “Wahai Rasulullah! Kami dahulu orang-orang jahiliah. 
Kami menyembah berhala dan membunuh anak-anak. Saya pernah mempunyai 
seorang anak perempuan. Bila saya memanggilnya dia berlari-lari datang 
kepada saya dan sangat ceria. Pada suatu hari saya memanggilnya. Dia 
terus mengekori saya. Berdekatan dengan tempat itu ada satu telaga. Saya
 memegang tangannya dan menolaknya masuk ke dalam telaga. Kata-kata 
terakhir yang terkeluar dari mulutnya ialah, “Ayah!”.”
Mendengar
 ceritanya itu Nabi (s.a.w) menangis. Orang-orang yang ada berdekatan 
dengan Nabi (s.a.w) berkata kepada orang itu, “Kamu betul-betul telah 
menyedihkan Rasulullah (s.a.w).” Nabi bersabda, “Orang ini datang 
bertanyakan sesuatu yang lebih penting dari itu.” Seraya Baginda (s.a.w)
 berkata kepada orang itu, “Ceritakan sekali lagi kisah itu.” Orang itu 
pun mengulangi lagi sekali kisah tersebut menyebabkan Rasulullah (s.a.w)
 menangis sehingga basah janggutnya.
Kemudian
 Nabi (s.a.w) bersabda, “Perkara-perkara yang telah dilakukan oleh 
mereka di zaman jahiliah telah dihapuskan oleh Allah (s.w.t) dengan 
masuknya mereka ke dalam Islam. Sekarang mulakanlah amalan-amalan yang 
lain.” (Sunan Daarimi, jilid 1, ms. 3)
Ini
 adalah satu kisah dari seorang yang tidak diketahui siapa orangnya dan 
apa namanya. Mungkin orang-orang yang mempunyai maksud jahat telah 
mengaitkan cerita ini dengan Sayyidina Umar r.a padahal cerita ini pun 
jika ditimbang dengan neraca ilmu riwayat juga tidak dapat disabitkan 
kerana Wadhin adalah merupakan perawi teratas, lahir pada tahun 80 H dan
 wafat pada 149 H, sedangkan dia tidak pula menceritakan perawi lain di 
atasnya. Tidak mungkin dia telah mendengar sendiri kisah ini 80 tahun 
sebelum kelahirannya!
Dalam
 istilah ilmu hadits, riwayat seperti ini dinamakan riwayat munqati’, 
kerana perawi di atasnya tidak disebutkan. Selain itu Wadhin itu sendiri
 adalah seorang yang dipertikaikan oleh ulama’ rijal hadits tentangnya. 
Imam Bukhari, Muslim dan Nasa’i tidak mahu menerima riwayatnya. Ibnu 
Saad berkata, “Dia seorang yang dhaif.” Abu Hatim berkata, 
“Setengah-setengah riwayatnya baik tetapi sesetengah yang lain sangatlah
 buruk.” Jauzajani berkata, “Riwayat-riwayatnya adalah lemah.” (Mizan 
al-I’tidal, jilid 4, ms. 336). Hafidz Ibnu Hajar menulis bahawa, 
“Ingatannya sangat teruk di samping tertuduh berfahaman Qadariyah.” 
(Taqribu at-Tahzib jilid 2 ms. 331)
Bila
 riwayat itu sendiri tidak tahan diuji, di samping orang yang berkenaan 
pula tidak disebutkan dengan jelas namanya, kenapa pula ada orang yang 
pandai-pandai mengaitkannya dengan Sayyidina Umar r.a? Tentu sekali 
perbuatan seperti ini tidak berani dilakukan dengan sengaja, kecuali 
oleh musuh-musuh Islam.
 
 
jazakallah khair atas pengkongsian ini.
ReplyDeleteJazakallah khairan kathiran
ReplyDeleteouh
ReplyDelete