PERISTIWA HIJRAH YANG KITA KETAHUI
Bukalah
dan bacalah buku sirah dan maghazi mana sekalipun, hampir-hampir tidak
akan kita temui suatu gambaran peristiwa hijrah Nabi s.a.w. yang berbeza
dari yang selalu kita dengar dan kita ketahui iaitu :
- Nabi s.a.w. berhijrah dari rumah Baginda s.a.w. pada waktu malam.
- Baginda s.a.w. memerintahkan supaya Ali tidur di atas katil Baginda s.a.w. pada malam berlakunya hijrah itu.
- Orang-orang kafir Quraisy mengepung rumah Nabi s.a.w. pada malam itu dan pada keesokan paginya barulah mereka sedari bahawa yang tidur di atas katil Nabi itu ialah Sayyidina Ali r.a. bukan Nabi s.a.w. sendiri.
- Sambil keluar dari rumah untuk berhijrah itu Nabi s.a.w. menaburkan tanah atau pasir di atas kepala orang-orang kafir yang menanti peluang untuk menyerbu rumah Rasulullah s.a.w. demi untuk membunuh Baginda s.a.w. dan dengan itu mereka tidak sedar lagi bilakah Rasulullah s.a.w. keluar dari rumah Baginda s.a.w.
- Sambil manabur pasir atau tanah itu Rasulullah s.a.w. membaca ayat 9, surah Yasin.
- Cadangan supaya Nabi s.a.w. dibunuh disyorkan oleh Abu Jahal dan disokong oleh seorang tua Najdi dalam mesyuarat sebelum tindakan menyerbu dan mengepung rumah Rasulullah s.a.w. pada malam hijrah itu.
RUJUKAN UTAMA PERISTIWA HIJRAH
Tetapi
adakah kita tahu siapakah yang menjadi rujukan kepada penyusun
buku-buku yang memuatkan peristiwa hijrah Nabi s.a.w. dengan perincian
seperti yang disebutkan tadi?
Rujukan
mereka dalam soal ini juga sama seperti rujukan mereka dalam soal-soal
lain berkaitan sirah nabi saw, Muhammad Ibnu Ishaq ( Ibnu Ishaq) melalui
Ibnu Hisyam dan Salamah al-Abrasy, Waqidi, melalui Thabari dan Ibnu
Saad. ( Lihat Sirah Ibnu Ishaq m.s. 221-223, Sirah Ibnu Hisyam jilid 2
m.s. 89-92, Tarikh al-umam Wa al-Muluk at-Thabari jilid 2 m.s. 98-100,
at-Thabaqat al-Kubra Ibnu Sa’ad jilid 1 ms. 175-177).
PERISTIWA HIJRAH MENGIKUT RIWAYAT BUKHARI
Sebagai
perbandingan dengan riwayat yang dikemukakan oleh Ibnu Ishaq berhubung
dengan peristiwa hijrah, baik sekali kiranya kita mengemukakan di sini
riwayat Bukhari di dalam Sahihnya yang agak panjang berhubung dengan
peristiwa ini tetapi kita akan memetik sekadar yang berkaitan sahaja.
Setelah ini diharapkan kita akan dapat menyimpulkan beberapa fakta
berkenaan perbezaan dan kelainan yang terdapat di antara riwayat Ibnu
Ishaq dan riwayat Imam Bukhari.
Nabi
saw pernah berkata kepada orang-orang Islam pada hari-hari sebelum
hijrah, “Sesungguhnya aku telah bermimpi melihat negeri hijrah itu,
letaknya dalam kebun tamar di antara dua kawasan berbatu hitam”.
Setelah
itu berhijrahlah sesiapa yang mahu berhijrah ke Madinah. Kebanyakan
orang-orang yang telah berhijrah ke bumi Habsyah kembali ke Madinah. Abu
Bakar juga telah bersedia berangkat ke Madinah. Rasulullah s.a.w.
berkata kepadanya, “Engkau tunggu dulu kerana saya berharap akan
diizinkan kepada saya untuk berhijrah”. Abu Bakar lantas berkata,
“Kutebus engkau dengan ayahku dan ibuku. Adakah engkau berharap
demikian?”. Abu Bakar pun menahan dirinya dari terus pergi ke Madinah
untuk bersama-sama Rasulullah s.a.w. nanti. Beliau memberi daun samur
sebagai makanan kepada 2 ekor unta kepunyaannya selama 4 bulan.
Ibnu
Syihab berkata, “Kata Urwah, “A’ishah terus bercerita, “Pada suatu
hari, ketika kami sedang duduk-duduk di rumah Abu Bakar pada waktu
tengahari, tiba-tiba ada orang berkata kepada Abu Bakar, “Itu Rasulullah
datang pada waktu yang tidak pernah ia datang kepada kami padanya”. Abu
Bakar pun berkata, “Demi Allah ! Kutebus engkau dengan ibubapaku. Pasti
ada perkara penting yang mendorongnya datang pada waktu ini”. A’ishah
menceritakan, Rasululllah s.a.w. pun sampai. Baginda s.a.w. meminta izin
(untuk masuk). Terus diizinkan kepada Baginda s.a.w. lalu masuklah nabi
s.a.w. sambil berkata kepada Abu Bakar, “Keluarkanlah sesiapa yang ada
di rumahmu”. Abu Bakar berkata, “ Tiada orang lain, mereka ahli
keluargaku. Kutebus engkau dengan ayahku wahai Rasulullah!”. Rasulullah
pun berkata, “Sesungguhnya aku telah diizinkan untuk keluar”. Abu Bakar
pun berkata, “Kutebus engkau dengan ayahku, wahai Rasulullah, adakah
engkau mahukan saya bersama?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Ya”. Abu
Bakar berkata, “Kalau begitu ambillah salah satu dari dua ekor unta saya
ini, wahai Rasulullah ! Kutebus engkau dengan ayahku”. Rasulullah
s.a.w. berkata, “Dengan dibeli”.
A’ishah
berkata, “Kami pun menyediakan keperluan-keperluan perjalanan untuk
mereka berdua dengan segera dan kami memasukkan makanan untuk mereka ke
dalam satu bungkusan. Asma’ membelah dua tali pinggangnya lalu mengikat
bungkusan itu dengannya kerana itulah beliau dinamakan ‘perempuan yang
mempunyai dua tali pinggang’ (Zaatu an Nithaqain)”.
Kata
A’ishah, “Kemudian Rasulullah saw dan Abu Bakar pun sampai ke sebuah
gua di Jabal Tsaur. Disitulah mereka bersembunyi selama tiga malam
ditemani oleh Abdullah anak Abu Bakar. Ketika itu beliau masih muda
belia, sangat pintar dan cerdas. Dia keluar dari tempat itu sebelum
fajar. Di waktu pagi beliau sudah berada di Mekah bersama orang Quraisy
seolah olah dia juga bermalam di Mekah. Tidak didengarnya sesuatu yang
mengancam Rasulullah s.a.w. dan ayahnya melainkan dibawanya berita itu
kepada mereka pada waktu malam.
Amir
bin Fuhairah, hamba bebasan Abu Bakar pula menternak kambing dan
melepaskannya di kawasan itu pada waktu Isyak dengan itu Rasulullah saw
dan Abu Bakar bermalam dalam keadaan kenyang kerana meminum susunya.
Bila tiba waktu dinihari, Amir Bin Fuhairah menghalau kambing-kambing
itu (ke kawasan lain). Demikianlah dilakukannya pada tiga malam itu.
Rasulullah
s.a.w. dan Abu Bakar telah mengupah seorang lelaki dari Bani Dil
sebagai pemandu perjalanannya. Dia merupakan sekutu keluarga ‘As Bin
Wa’il as-Sahmi dan ketika itu masih bersama dalam ugama orang-orang
Quraisy. Bagaimanapun mereka berdua mempercayainya dan menyerahkan dua
ekor unta kepadanya dengan perjanjian dia akan datang ke Gua Tsaur pada
pagi hari yang ketiga. Selepas itu Amir Bin Fuhairah dan pemandu tadi
berangkatlah bersama Rasulullah saw dan Abu Bakar. Pemandu mereka
membawa mereka melalui jalan tepi pantai.( Lihat Sahih Bukhari jilid 1
m.s. 552- 554)
Riwayat-riwayat
yang dikemukakan oleh Ibnu Ishaq dan riwayat yang dikemukakan oleh
Bukhari ini apabila diteliti, di sana terdapat banyak perbezaan di
antara kedua-duanya. Di antara yang dapat disimpulkan dari riwayat
Bukhari ini ialah seperti berikut :
KESIMPULAN DARI RIWAYAT BUKHARI
Daripada riwayat Bukahri ini dapat diambil beberapa kesimpulan sebagaimana berikut :
I. Hijrah
ke Madinah berlaku dari rumah Abu Bakar pada waktu tengahari bukannya
pada waktu malam. Sebaik sahaja Rasulullah s.a.w. mendapat perintah
supaya berhijrah, Baginda s.a.w. terus ke rumah Abu Bakar pada waktu
tengahari, iaitu suatu waktu yang tidak biasa Rasulullah s.a.w. pergi ke
rumah Abu Bakar. Fakta yang sama juga terdapat dalam satu keterangan
Ibnu Ishaq. Malah Ibnu Ishaq dengan jelas menyebutkan bahawa Rasulullah
s.a.w. bersama-sama Abu Bakar telah keluar melalui jendela belakang
rumah Abu Bakar pada waktu siang itu dan mereka terus menuju ke gua di
atas Bukit Thaur (Lihat Sirah Ibnu Ishaq m.s. 224, Sirah Ibnu Hisham
jilid 2 m.s. 93) Hijrah Rasulullah s.a.w. ke Madinah bukan suatu yang
dirancang sekurang-kurangnya dua atau tiga hari sebelum itu menurut
sesetengah penulis Sirah.
II. Di
dalam riwayat Bukhari ini, tidak pun disebutkan Sayyidina Ali diminta
supaya tidur di atas tempat tidur Nabi saw dan tidak juga disebutkan
Nabi saw keluar dari rumahnya dalam keadaan rumahnya dikepung oleh
musuh-musuh baginda saw sambil baginda saw menaburkan tanah atau pasir
di atas kepala musuh-musuh yang mengepung rumah itu.
III. Apa
yang didapati dalam tulisan sesetengah penulis sirah bahawa Rasulullah
saw pergi ke rumah Abu Bakar sebanyak dua kali. Kali pertama pada waktu
siang (seperti apa yang tersebut dalam riwayat Bukhari), menurut
penulis-penulis sirah itu hijrah tidak berlaku pada kepergian kali
pertama ini dan kali kedua ialah pada waktu malam di mana peristiwa
hijrah itu benar-benar berlaku (menurut riwayat Ibnu Ishaq) ertinya
menurut pendapat mereka hijrah berlaku pada waktu malam dari rumah Abu
Bakar. Ini tidak benar sama sekali dan tidak benar juga penulis-penulis
yang menyebutkan Rasulullah s.a.w. ke rumah Abu Bakar pada waktu siang
itu adalah 3 hari sebelum berlakunya peristiwa Hijrah sebenar pada waktu
malam. Tujuannya ialah untuk memaklumkan kepada Abu Bakar dan
menyiapkan bekalan berupa makanan dan sebagainya di rumah Abu Bakar.
IV. Riwayat
Bukhari ini dengan jelas menolak pandangan penulis-penulis tersebut.
Ini kerana tidak tersebut di dalamnya Rasulullah s.a.w. berhijrah pada
waktu malam dari rumah Abu Bakar. Sementara riwayat Ibnu Ishaq pula
menceritakan Rasulullah s.a.w. berhijrah dari rumah baginda s.a.w.
sendiri pada waktu malam. Di samping itu tidak ada lagi keperluan
memaklumkan kepada Abu Bakar seperti yang didakwa itu. Bukankah
Rasulullah s.a.w. telah memaklumkan kepada Abu Bakar 4 bulan sebelum itu
seperti yang terdapat dalam riwayat Bukhari ini?. Kerana itu Abu Bakar
telah pun menyiapkan dua ekor unta dan sebagainya. Bekalan makanan
bagaimanakah harus disediakan oleh Rasulullah s.a.w. di rumah Abu Bakar
selama 3 hari sebelum berhijrah itu?
V. Apa
yang sebenarnya ialah hijrah berlaku pada waktu siang seperti yang
jelas kelihatan dalam riwayat Bukhari tadi. Segala kecelaruan berlaku
tidak lain melainkan kerana sikap penulis-penulis sirah yang cuba
mengkompromikan riwayat Ibnu Ishaq dengan riwayat-riwayat sahih Bukhari
seolah-olah mereka menaiki dua buah sampan, sebelah kaki berada di dalam
satu sampan dan sebelah kaki lagi berada di sampan yang lain. Mereka
tidak mahu meninggalkan Bukhari dan tidak juga mahu meninggalkan Ibnu
Ishaq. Alangkah sukar dan sia-sianya percubaan yang telah dilakukan oleh
mereka itu!
VI. Sayyidatina
A’ishah bersama Asma’ menyiapkan bekal untuk perjalanan Rasulullah saw
dengan cepat-cepat kerana permulaan hijrah berlaku pada masa itu juga.
VII. Boleh
dikatakan semua anggota keluarga Sayyidina Abu Bakar memainkan peranan
dalam menjayakan langkah-langkah hijrah yang berlaku pada saat yang
sangat genting itu. Abdullah Bin Abu Bakar selama 3 malam berturut-turut
menemani Rasulullah s.a.w. dan Sayyidina Abu Bakar di Gua Thaur. Pada
waktu siang pula beliau bersama dengan masyarakat mengintip sesuatu yang
mungkin mengancam mereka berdua. Amir Bin Fuhairah hamba bebasan Abu
Bakar menghalau kambingnya ke kawasan sekitar bukit itu dengan maksud
menyediakan susu untuk Rasulullah s.a.w. dan Sayyidina Abu Bakar pada
waktu malamnya. Semuanya berlaku dalam keadaan yang tidak disangka atau
diragui oleh sesiapapun.
VIII. Di
dalam riwayat Bukhari itu tidak disebutkan kisah syaitan telah menyamar
sebagai orang tua Najdi dan menghadiri majlis mesyuarat
pembesar-pembesar Quraisy yang merancang untuk membinasakan Rasulullah
saw tetapi ia terdapat di dalam riwayat Ibnu Ishaq.
Demikianlah
sebahagian dari kenyataan-kenyataan penting yang membezakan di antara
riwayat Imam Bukhari dan riwayat Ibnu Ishaq. Tetapi berapa keratkah dari
kalangan Ahlus Sunnah sendiri yang menerima hijrah ini berlaku pada
waktu tengahari? Siapakah di antara penulis sirah di kalangan Ahlus
Sunnah baik dahulu mahupun sekarang yang tidak menyebutkan peranan
Sayyidina Ali yang tidur di atas katil Nabi saw sehingga mengelirukan
orang-orang yang mengepungnya??
PERANAN IBNU ISHAQ DAN KUNCU-KUNCUNYA
Sungguh
besar peranan Ibnu Ishaq dan orang-orang sepertinya dalam mengelirukan
ummah. Suntikan-suntikan yang diberikan oleh mereka hingga sekarang
masih belum dapat mengembalikan kesedaran umat Islam dari pengsan!
Siapakah yang mengatakan kitab Sahih Bukhari adalah kitab rujukan
terpenting dan tertinggi bagi umat Islam selepas al-Quran. Ulama’-ulama’
itulah! Tetapi dalam soal ini riwayat siapakah yang dipegang oleh
mereka? Bagaimana riwayat Bukhari boleh tercicir dari ingatan mereka?
Bukankah musuh-musuh Islam telah berjaya melalui ejen-ejennya yang
menyelinap masuk sebagai perawi-perawi hadis dan sebagai penulis-penulis
kitab sirah dan maghazi dalam memesongkan pemikiran umat Islam!?
KEBATHILAN RIWAYAT IBNU ISHAQ
Setelah
mengetahui titik-titik perbezaan di antara Sahih Bukhari dan
riwayat-riwayat Ibnu Ishaq sekarang marilah pula kita teliti secara
kritis riwayat-riwayat yang dikemukakan oleh Ibnu Ishaq itu. Dimanakah
letak kelemahannya, sudut-sudut yang boleh dipertikaikan dan aspek-aspek
yang tidak dapat bertahan bila diuji dengan lojik dan akal yang
sejahtera. Di antara yang boleh disebutkan adalah seperti berikut:
1) Di
dalam riwayat Ibnu Ishaq tersebut ketika ketua-ketua Quraish berbincang
di Dar an-Nadwah berkenaan apakah tindakan yang seharusnya mereka ambil
terhadap Rasulullah s.a.w. disebutkan iblis datang dalam rupa seorang
tua yang hebat. Syeikh ini dikatakan orang Najd. Akhir sekali setelah
Abu Jahal mengemukakan pendapat, “Dibunuh saja oleh sekumpulan anak-anak
muda dari setiap qabilah,”. Syeikh Najdi itu menyokong dan membenarkan
pendapat itu.
Persoalan
yang timbul di sini ialah apakah nama Sheikh itu? Tidak adakah dari
kalangan anggota majlis mesyuarat itu sebelum itu memang mengenalinya?
Apa yang nyata dari riwayat tersebut ialah Syeikh itu tiba-tiba muncul
ketika menyuarat itu akan bermula, ini bermakna mereka tidak
mengenalinya sebelum itu. Tidak tersebut langsung dalam riwayat Ibnu
Ishaq qabilah manakah yang diwakilinya. Mungkinkah satu mensyuarat
penting dan sulit untuk merancang seseorang dijalankan dengan dihadiri
oleh seorang yang tidak diketahui dari mana datangnya dan siapa namanya?
Bagaimana pula Ibnu Ishaq mengetahui bahawa Syeikh itu ialah seorang
Iblis? Atau adakah sesiapa dari ahli menyuarat itu menceritakan kepada
Ibnu Ishaq bahawa orang itu ialah iblis? Ini semua tidak lebih dari
khurafat semata-mata!
2) Dalam
riwayat Bukhari tidak tersebut langsung peranan Sayyidina Ali dalam
peristiwa Hijrah ini. Apa yang ada ialah peranan Abu Bakar dan
keluarganya dan orang-orang yang ada kaitan dengannya. Sebaliknya di
dalam riwayat Ibnu Ishaq, Sayyidina Ali telah memainkan satu peranan
yang palng penting di mana beliau diarahkan supaya tidur di tempat tidur
Rasulullah s.a.w. pada malam berlakunya hijrah, setelah rumah Baginda
s.a.w. dikepung oleh pemuda-pemuda yang akan menyerbu untuk membunuh
Rasulullah s.a.w.
Melalui
riwayatnya Ibnu Ishaq mahu menonjolkan keberanian luarbiasa Sayyidina
Ali kerana sanggup berbaring di tempat tidur Rasulullah s.a.w. yang pada
bila-bila masa mungkin diserang oleh pihak musuh. Tetapi Ibnu Ishaq
sendiri meriwayatkan bahawa nabi s.a.w. telah pun bersabda pada Ali bin
Abi Thalib supaya tidur di atas tilamnya dan berselimut dengan
selimutnya dengan tenang tanpa sebarang kebimbangan kerana, “ tidak ada
sesuatu yang tidak baik akan menimpa engkau.” Bukankah sabda Rasulullah
s.a.w. kepada Sayyidina Ali yang diriwayatkan oleh Ibnu Ishaq ini
bertentangan dengan apa yang ingin dibuktikan olehnya? Dia mahu
membuktikan keberanian Sayyidina Ali yang tiada tolok bandingnya tetapi
bagaimana akan terbukti keberanian itu bila sudah ada jaminan dari nabi
s.a.w. bahawa tidak akan ada sesuatu yang tidak baik akan menimpa
Sayyidina Ali dengan mengambil tempat tidur Baginda s.a.w. dan
berselimut dengan selimut Baginda s.a.w.? Seorang mukmin yang paling
pengecut sekalipun akan berani tidur di atas tilam Nabi s.a.w. setelah
mendapat jaminan seperti itu dari Rasulullah s.a.w. sendiri!
3)
Menurut as-Suhaili, pensyarah kepada kitab Sirah Ibnu Hisham bahwa
sebabnya anak-anak muda yang ditugaskan membunuh Rasulullah s.a.w tidak
menyerbu masuk ke dalam rumah tetapi menunggu sahaja di luar rumah
kerana orang-orang Arab menganggap aib besar jika seseorang menyerbu
masuk ke dalam rumah yang terdapat di dalamnya orang-orang perempuan-
(Lihat ar-Raudhu al-Unf jilid 4 ms.s. 201)
Jika
sudah diketahui begitu adat orang-orang Arab maka apalah mencabar
sangat Sayyidina Ali tidur di atas tilam Rasulullah s.a.w. itu? Kerana
beliau boleh tidur senyenyak-nyenyaknya tanpa ada sebarang kekhuatiran
lantaran sudah menjadi kebiasaan orang Arab tidak akan menyerbu ke dalam
rumah yang ada orang-orang perempuan di dalamnya. Sememangnya pun ada
orang-orang perempuan di dalam rumah Rasulullah s.a.w. iaitu
anak-anaknya Ruqayyah, Ummul Kulthum, Fatimah, Ummul Aiman dan isterinya
Saudah.
4)
Jika Hijrah ini tidak diterima berlaku pada waktu malam malah berlaku
pada waktu tengahari seperti yang tersebut dalam riwayat Imam Bukhari
maka di manakah ruang yang ada untuk menonjolkan Sayyidina Ali?
Sayyidina Ali akan kelihatan tidak berperanan langsung jika diterima
hijrah itu berlaku pada waktu siang dan kepada orang-orang seperti Ibnu
Ishaq terlalu berat untuk mengakui dan mengiktiraf kelebihan Abu Bakar
dan ahli keluarganya, oleh itu semestinya dilakukan sesuatu. Melalui
cerita ini Ibnu Ishaq cuba memindahkah kelebihan Abu Bakar dan
keluarganya kepada Ali. Dengan menerima cerita ini secara tidak langsung
akan berkuranglah kelebihan Abu Bakar seperti yang kelihatan dalam
riwayat Bukhari. Di sinilah letaknya punca penyakit golongan Syiah dan
inilah sebenarnya punca kemunculan cerita ini ke alam nyata.
5)
Riwayat Ibnu Ishaq menyatakan hijrah berlaku pada waktu malam. Sekali
pandang riwayat ini lebih sesuai untuk diterima kerana pada waktu malam
biasanya orang tidur dan keadaan sekeliling pun gelap, kerana itulah
tidak ada sesiapapun mempertikaikan riwayat Ibnu Ishaq ini. Kalau pun
ada riwayat Bukhari yang menyatakan hijrah berlaku pada waktu tengahari,
para ulamak akan c1uba menyesuaikannya dengan riwayat Ibnu Ishaq tadi
dengan mengatakan misalnya nabi s.a.w. ke rumah Abu Bakar pada waktu
tengahari itu bukanlah dengan maksud untuk berhijrah pada waktu
tengahari itu tetapi semata-mata untuk menyatakan keizinan Allah s.w.t.
untuk berhijrah bersama Abu Bakar dan juga untuk persiapan perjalanan
yang akan berlangsung sehari selepas itu menurut setengah-setengah
penulis atau 3 hari selepas itu menurut sesetengah penulis yang lain
pula.
Mereka
semua lupa bahawa keadaan cuaca panas dan kebiasaan masyarakat Arab
mendorong mereka berurusan pada waktu malam seperti membeli-belah dan
lain-lain. Pada waktiu siang pula mereka tidak keluar rumah, samada
tidur atau berehat di dalam rumah. Keadaan ini boleh lagi disaksikan
menjadi kebiasaan mereka hingga ke hari ini, samada di Mekah, Madinah,
di Jeddah atau lain-lain tempat.
6)
Dari riwayat Bukhari dapat difahami bahawa Nabi s.a.w. baru mengetahui
keputusan orang-orang Quraisy supaya Baginda s.a.w. ditangkap dan
dibunuh melalui Suraqah yang mengejar Nabi s.a.w. setelah Baginda s.a.w.
keluar dari gua selepas tiga hari bersembunyi di dalamnya. Dalam
keputusan mesyuarat ketua-ketua kafir Quraisy itu tidak disebutkan
Rasulullah s.a.w. sahaja malah Abu Bakar pun termasuk dalam senarai yang
dikehendaki supaya ditangkap dan dibunuh itu. Kepada orang-orang yang
dapat menangkap dan membunuh Rasulullah s.a.w atau Abu Bakar ditawarkan
saguhati yang begitu besar iaitu 100 ekor unta untuk setiap orang.
Kerana tertarik dengan tawaran itu Suraqah telah mengejar untuk
menangkap mereka tetapi tidak berjaya. Akhirnya Suraqah masuk Islam.
Di
dalam riwayat ini tidak tersebut pun Sayyidina Ali di antara
orang-orang yang dikehendaki dan ditawarkan saguhati kepada sesiapa yang
dapat menangkapnya. Ini menunjukkan bahawa Sayyidina Abu Bakar adalah
seorang yang sangat penting di sisi Rasulullah s.a.w. dan juga pada
pandangan orang kafir. Adapun Sayyidina Ali mengikut riwayat Ibnu Ishaq
setelah keesokan paginya ditangkap oleh orang-orang kafir lalu disoal
siasat sekejap dan dilepaskan dengan begitu sahaja.
7)
Mengikut cerita Ibnu Ishaq seolah-olah nabi s.a.w. telah pun mengetahui
sebelum berhijrah lagi bahawa mereka akan menangkap atau membunuhnya
pada malam Baginda s.a.w. keluar dari rumahnya. Ini berbeza dengan
riwayat Imam Bukhari di mana nabi s.a.w. seolah-olahnya tidak mengetahui
pun mesyuarat yang diadakan oleh ketua-ketua kafir Quraisy untuk
merancang sesuatu yang buruk terhadapnya di mana iblis yang menyamar
sebagai orang tua atau Syeikh Najdi ikut serta di dalamnya. Kalau lah
majlis mensyuarat itu begitu terbuka sehingga orang yang tidak dikenali
seperti Najdi tersebut pun boleh menyertainya, besarlah kemungkinan Nabi
s.a.w. telah mengetahui apa yang dirancang dan diputuskan dalam
mesyuarat itu. Mungkin ada orang berkata, “Boleh jadi Nabi s.a.w.
mengetahuinya melalui wahyu dari Allah s.w.t.” Tetapi kita tetap
mengatakan dakwaan ini memerlukan bukti dan riwayat-riwayat orang-orang
seperti Ibnu Ishaq tidak memadai untuk dijadikan bukti.
Artikel asal oleh Maulana Asri Yusoff melalui laman web Darul Kautsar.
Sy ingin m3mohon maaf kpd tuan pnulis sbb sy share link blog ni tnpa meminta izin pnulis...jd sy harap tuan pnulis mnghalalkn perlakuan sy dan jutaan trima kasih atas info yg diterterakn..boleh dikatakn ni first time sy bc kisah sedemikian yg mmg berbeza dgn ap yg sy dengar mase kanak2 dahulu
ReplyDeletegood to know the truth from Imam Bukhari but the stories of Saidina Ali seems too hard to be removed from the people.
ReplyDelete++
ReplyDelete