Life of a Reverted Muslim

"O believers enter into Islam completely and do not follow the footsteps of Shaitan, surely he is your clear-cut enemy. If you falter after receiving the clear-cut message, then keep in mind that Allah is Mighty, Wise. Are they waiting for Allah to come down to them in the shadow of clouds, along with the angels, and make His decision known? Ultimately all matters will be presented to Allah for decision"
(Surah Al-Baqara, Ayah 208-210)


Thursday, December 13, 2012

Sahihkah Apa Yang Kita Pelajari Selama Ini?


Berakhirnya hari pertama seminar bersama Maulana Asri Yusoff di Kelantan. Antara perkara yang harus kita ambil perhatian adalah BERHATI-HATI dalam membeli buku ataupun novel agama. Paling mengejutkan apabila novel sirah sahabat dan Imam ASWJ popular menjadi ejen menyebarkan maklumat yang salah kepada orang awam.

Tanpa kita sedari, begitu banyak informasi yang disajikan kepada kita adalah riwayat Israilliyyat, riwayat palsu ataupun berunsurkan racun Syiah. Pernahkah kita mendengar atau membaca kisah seperti:

> Umar ibn Khattab menanam anak perempuannya hidup-hidup sebelum memeluk Islam?
> Nabi Muhammad SAW menyuap seorang lelaki buta Yahudi tanpa mendedahkan siapa dirinya?
> Nabi Muhammad SAW mengucapkan Ummati Ummati Ummati sebelum wafat?
> Ali ibn Abi Talib mengantikan Nabi SAW di katilnya ketika peristiwa hijrah?
> Muawiyah ibn Abu Sufyan seorang yang zalim?

Semua yang disebutkan di atas adalah Israilliyat, riwayat palsu ataupun riwayat Syiah yang telah menular dalam masyarakat Islam kita sejak sekian lama. Mengapa ini terjadi? Kebanyakan kisah di atas disebarkan oleh Ustaz & Ustazah yang kurang cermat dalam penyampaian ilmu dan menyampaikan kepada orang awam seperti kita ketika berceramah. Bagaimana kita nak pastikan buku & kisah yang dibaca adalah sahih? Beberapa tips untuk mengenal pasti;

> Tanya kepada mereka yang pakar dalam bidang tersebut. Bukan Ustaz celebriti ataupun ustaz yang popular tetapi mereka yang memang pakar dalam bidang hadis.
> Beli buku yang terdapat nota kaki. Penulis dan penerbit yang bertanggungjawab akan meletakkan sumber dari mana mereka mendapatkannya.

Wallahualam....


2 comments:

  1. benar tu,...bila kita menegur mreka bhwa itu salah,..mreka x cye .....semoga segala fitnah keatas Rasulullah dan sahabat diketahui umat Islam dan semoga fitnah itu jauh dri kita,...

    ReplyDelete

Thanks for visiting my blog and take some time off to read and May it benefit everyone. Everything that is good come from Allah and for every shortcoming come from me. I appreciate all your criticism, suggestion and comment. No permission needed to share as all belong to Allah. Jazakallahu Khaira (May Allah Reward You with Good) for your time and comment....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...